Buitenplaats
Kasteel Wijlre
Estate
Heden
Colouring – Guido Geelen
16.07.2017 — 12.11.2017
Hedge House, Tuin

De tentoonstelling Colouring bestaat uit een uniek overzicht van een serie van twintig bokalen die beeldhouwer Guido Geelen (1961, Thorn) gedurende zijn artistieke loopbaan heeft gemaakt.

Guido Geelen geeft sinds de jaren ‘80 een nieuw elan aan de Nederlandse keramiek. Jo en Marlies Eijck, grondleggers van buitenplaats Kasteel Wijlre, kochten in 1988 de eerste bokaal van Geelen. Dit werk in rode gebakken klei, vormde het startpunt voor de serie die in het Hedge House wordt gepresenteerd. Speciaal voor de tentoonstelling maakte Guido Geelen vier nieuwe bokalen.

Als weerspiegeling van de tentoonstelling in het Hedge House is buiten in het bos van de buitenplaats een monumentale installatie te zien.

 


Esther Janssen studeerde in 2000 cum laude af aan de Design Academy in Eindhoven en is sindsdien bekend als een kunstschilder zonder verf. Ze maakt voor haar 2D- en 3D installaties gebruik van computertekeningen, kunstleer en papier. De werken van Janssen tonen een kunstmatige wereld van huizen, tuinen (met strakke hagen), bossen en straten. Met haar werk maakt ze de leegte en vervreemding van ons bestaan zichtbaar te maken. Door de materiaalkeuze en het intensieve ambacht van naaien en knippen zoekt Janssen de grenzen op van perfectie en de menselijke maat. De sculpturen en schilderijen tonen de dunne lijn tussen authenticiteit en reproductie, controle en chaos en het wereldlijke en spirituele.

In het Koetshuis wordt een overzicht getoond van haar werk. Zowel het werk uit haar beginperiode waarin met name computeranimaties een grote rol spelen, als haar speciaal voor Conversations #1 gerealiseerd nieuw werk met verf. De werelden van Esther Janssen zijn verregaand ontworpen, leeggemaakt en glad getrokken, er kan geen onkruid meer groeien. Ze lijken op decors van filmsets, niet langer bedoeld om echt in te leven.

Vervlochten met het werk van Esther Janssen tonen Miriam Gossing en Lina Sieckmann vier van hun meeste recente experimentele korte films. Net als Janssen tonen ze in hun films stedelijke en privé-architectuur, hyper-geënsceneerde en gestileerde omgevingen. Gossing en Sieckmann onderzoeken eveneens de grenzen van de maakbaarheid; als toeschouwer vraag je je af wat echt is en wat niet.

Miriam Gossing en Lina Sieckmann studeerden experimentele film, performance en fotografie aan de Kunsthochschule für Medien in Keulen. Samen hebben zij verschillende experimentele 16-mm documentairefilms geproduceerd, waarbij documentaire beelden met fictieve en found footage beelden worden gecombineerd.

Het werk van Esther Janssen bevindt zich in verschillende particuliere verzamelingen en in de collecties van onder andere Gemeentemuseum Helmond, DSM Art Collection, Provincie Limburg, en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Janssen toonde haar werk eerder onder meer bij CHAMBER Gallery (New York), Art Basel en het Gemeentemuseum Den Haag.

 Miriam Gossing en Lina Sieckmann zijn internationaal getoond in tentoonstellingen en filmfestivals waaronder het International Short Film Festival Oberhausen, Germany, Kunstmuseum Bonn, Roxie Theater, San Francisco, USA en het Goethe Instituut. Onlangs wonnen zij de Deutscher Kurzfilmpreis (2016).

 


Kalenders Baer Cornet
16.07.2017 — 12.11.2017
Koetshuis

In de Salon van het Koetshuis wordt tot en met 12 november een selectie getoond van de kalenders van grafisch ontwerper Baer Cornet die hij tussen 1978 en 2000 voor Verfindustrie Jac Eyck ontwierp. De ontwerpen van Baer Cornet kenmerken zich door het gebruik van de basiskleuren rood, geel, blauw en wit en het beperkt aantal schreefloze letters zoals de Monotype Grotesque, de Frutiger, de Futura en de Gill.


Toekomst Verleden