buitenplaats
Kasteel
Wijlre
Heden
Toekomst
Archief
Trouble wandering (to eternity)
21.09.2022 — 05.05.2023
Hedge House

Na de watersnoodramp van juli 2021, waarbij de buitenplaats overstroomde en het Hedge House zwaar beschadigd raakte, heropent het gerenoveerde kunstpaviljoen met de tentoonstelling Trouble wandering (to eternity), samengesteld door onze nieuwe directeur Xander Karskens.

De tentoonstelling is te zien van 21 september 2022 tot en met 5 mei 2023.


Met behoud van karakter: Collectie Marlies & Jo Eyck 01.09.2024 — 04.05.2025
Kasteel, Hedge House, Tuin

In het najaar van 2024 organiseren buitenplaats Kasteel Wijlre en Bonnefanten gezamenlijk een uitputtend overzicht van de Collectie Marlies & Jo Eyck. Deze belangwekkende collectie hedendaagse kunst werd in 2012 met ondersteuning van de Provincie Limburg aan het museum overgedragen. De collectie is in de loop van een halve eeuw bijeengebracht door het echtpaar, dat sinds 1980 in Wijlre in het kasteel op het landgoed woonde, en de buitenplaats in die decennia ontwikkelde tot wat het vandaag de dag is: een ‘Gesamtkunstwerk’ van architectuur, natuur en hedendaagse kunst. Het is voor het eerst sinds de verwerving van de collectie door het Bonnefanten dat de collectie in zijn volle omvang wordt tentoongesteld. ‘Met behoud van karakter’ is een eerbetoon aan onderscheidend particulier verzamelaarschap.

Met behoud van karakter omvat 147 werken van 60 kunstenaars; hiervan zijn in Wijlre ongeveer 25 werken te zien. Bijzonder aan de tentoonstelling in Wijlre is dat de kunst wordt gepresenteerd in de context waarin ze oorspronkelijk verzameld is: het landgoed met het kasteel-woonhuis en zijn tuinen dat door het echtpaar tot Gesamtkunstwerk werd ontwikkeld. De relatie tussen kunst en natuur, die in onderdelen van de verzameling een nadrukkelijke rol speelt, komt in de presentatie in Wijlre op vanzelfsprekende wijze tot uitdrukking. Ook vinden kunstwerken van onder anderen Ad Dekkers en Peter Struycken, die door het echtpaar Eyck in de diepte zijn verzameld, in Wijlre vruchtbare context door de aanwezigheid van permanente, monumentale werken van deze kunstenaars op het terrein.

Bekijk de bezoekersgids van de buitenplaats bij deze tentoonstelling: Lees meer

‘Zo hebben Marlies en Jo Eyck in een leven van gepassioneerd vormgeven van hun woonomgeving en van even gepassioneerd moderne kunst verzamelen, een geheel gecreëerd dat veel meer is dan de som der delen. Oude en moderne architectuur, wilde en getemde natuur, serene abstractie en met emotie geladen figuratie, alles is hecht met elkaar verbonden en vertoont zich aan de vele bezoekers als een soort ‘gesamtkunstwerk’.

Carel Blotkamp: ‘De collectie Eyck: nu en in de toekomst’, Bulletin Vereniging Rembrandt, 2009.

Te zien in Bonnefanten
Vanaf 21 september is ‘Met behoud van karakter: Collectie Marlies & Jo Eyck’ opgesteld in drie clusters verspreid over tien zalen in het Bonnefanten. De eerste twee zalen tonen een groep abstracte sculpturen uit de jaren 1980 en een uitgebreide reeks werken van één kunstenaar: de ‘computerpionier’ Peter Struycken. Daarna geven vijf zalen een beeld van de toenemende veelvormigheid van de collectie vanaf de jaren 1990 met o.a. werken van Carel Visser, Ger van Elk en Guido Geelen. Maar ook Luc Tuymans, Marlene Dumas, Keith Edmier, Jaroslaw Fliciński en Fons Haagmans. De laatste drie zalen, waaronder de monumentale kopzaal, zijn gewijd aan de geometrisch-abstracte werken uit de jaren 1960 en 1970. De schilderijen en werken op papier zijn van internationale allure. Marlies en Jo Eyck vestigden hiermee hun naam in de kunstwereld.

In het voorjaar van 2025 zal een publicatie verschijnen over de Collectie Marlies en Jo Eyck.

Kunstenaars in de tentoonstelling

Carel Blotkamp (Zeist, 1945)

In het werk van Carel Blotkamp speelt taal een bijzondere rol. Dat is geen toeval: sinds 1969 is Blotkamp een vooraanstaand criticus binnen de Nederlandse kunstwereld. Hij schreef vele boeken, waaronder een invloedrijke monografie over Piet Mondriaan. Tussen 1982 en 2007 was hij hoogleraar kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn kritische engagement met het modernisme zien we terug in werken zoals Clair obscur (2002). Dit werk is vernoemd naar een techniek uit de schilderkunst (en, later, de fotografie) waarbij het contrast tussen licht en donker extra wordt benadrukt. In het werk van Blotkamp wordt het concept clair-obscur verbeeld door het gebruik van twee tinten blauw, één licht en één donker. De pailletten die het hoofdmateriaal van het werk vormen weerkaatsen het licht in de tentoonstellingsruimte. Met deze materiële keuze reageert Blotkamp op de formele eenduidigheid van zijn artistieke voorbeelden, waaronder Mondriaan en Kazimir Malevich. Waar deze modernistische kunstenaars naar de essentie van een beeld zochten, daagt Blotkamp de essentie juist uit door de bekende vormen van Mondriaan en Malevich te ‘vertroebelen’ met een reflectief materiaal.

Jean-Marc Bustamante (1952)

Hoe ervaren we de ruimte om ons heen? Dat is een van de vragen die centraal staat in het werk van de Franse kunstenaar Jean-Marc Bustamante. Zijn oeuvre, waarin conceptuele fotografie, schilderkunst en beeldhouwkunst samenkomt, verkent de relatie tussen architectuur, ruimte en de menselijke perceptie. Eind jaren zeventig begon Bustamante aan zijn Tableaux serie, monumentale kleurenfoto’s van verlaten stedelijke omgevingen, sereen en spookachtig tegelijkertijd. Mensen zijn vrijwel altijd afwezig in de werken, maar toch voel je constant hun invloed doorschemeren in het landschap.

Toentertijd was het grote formaat van foto’s nog vrij ongebruikelijk in de fotografie. Dit soort afmetingen werden vrijwel enkel gebruikt in de schilderkunst. Langzamerhand, onder andere, door de verbeterde camera en druktechnieken, gingen meer fotografen experimenteren met dit soort imposante prints. Deze fotografen, waarvan Bustamante een van de pioniers was, gingen zo met hun monumentale foto’s steeds verder de confrontatie aan met de schilderkunst.

Gianni Caravaggio (1968)

Gianni Caravaggio behoort tot een nieuwe generatie Italiaanse kunstenaars die in de voetsporen treden van de arte povera. Deze invloedrijke stroming uit de jaren zeventig stond bekend om hun maatschappijkritische werken waarbij ze gebruik maakten van alledaagse, natuurlijke materialen. Ze werden sterk beïnvloed door de politieke en sociale onrust in Italië, en zette zich af tegen de groeiende kloof tussen arm en rijk en de toenemende commercialisering van de samenleving en de kunstmarkt.  Ook Caravaggio combineert in zijn sculpturen traditionele materialen met alledaagse voorwerpen. Zoals in het werk Attendere un mondo nuovo waar op de hoeken van de aluminium sculptuur kleine rode linzen prijken. Voordat Caravaggio naar de kunstacademie ging, studeerde hij filosofie. Deze achtergrond speelt een belangrijke rol in zijn praktijk, waarin vraagstukken over de aard van de werkelijkheid en de relatie tussen de mens en de natuur centraal staan. Zijn sculpturen staan meestal direct op de grond en gaan gepaard met poëtische titels die je als kijker op meerdere manieren kan interpreteren. Zo onderzoekt Caravaggio de manier waarop de vorm van een sculptuur zich verhoudt tot de manier waarop de kijker het werk ervaart en internaliseert.

Ad Dekkers (Gorcum – 1938 – 1974) 

In een periode waarin abstract-expressionisme domineerde maakte Ad Dekkers deel uit van een generatie kunstenaars die zich na WO-II inzette om de geometrische abstractie van Mondriaan en zijn tijdgenoten te herformuleren. In zijn reliëfs, beelden en tekeningen vermeed de kunstenaar het persoonlijk handschrift. Hij probeerde lijn, vorm en kleur boven de toevallige, individuele verschijningsvorm uit te tillen en een algemeen geldende betekenis te geven. Het ging Dekkers om de visuele werking van een helder geformuleerd vormprobleem. Met eenvoudige beeldende middelen: de rechte lijn, de primaire kleuren en wit en zwart en de geometrische figuren cirkel, vierkant en driehoek schepte hij zuivere, harmonische werken, vaak van een grote klassieke rust.

Dekkers werk ontstond tussen 1960 en 1974; een zelfgekozen dood maakte een abrupt einde aan een uiterst creatief leven. Vanaf het midden van de jaren zestig werd hij nationaal en internationaal bekend.

César Domela (Amsterdam, 1900 – Parijs, 1992)

César Domela was de jongste zoon van Ferdinand Domela Nieuwenhuis, de socialistische politicus en (later) anarchist. Anders dan zijn vader had Domela geen politieke ambities, maar leidde hij zichzelf op als kunstschilder. Op zijn twintigste verhuisde hij naar Italië, waar hij de dadaïsten Hans Arp en Hans richter ontmoette. Domela was geïnspireerd door deze kunstenaars en leerde zichzelf schilderen. In zijn jonge jaren maakte hij vooral abstracte schilderijen, maar rond zijn dertigste begon Domela een interesse in multi-dimensionele werken te ontwikkelen. Met behulp van materialen als glas, hout en metaal maakte hij olieverfschilderijen met een bijzonder reliëf. De compositie, die in de jaren zeventig in de Collectie Eyck is opgenomen, dateert uit 1935.

Gedurende zijn leven was Domela een succesvol kunstenaar. Op zijn vijfentwintigste trad hij toe tot De Stijl, een invloedrijke Nederlandse kunstbeweging uit de vroege twintigste eeuw. Zijn werk was onderdeel van de baanbrekende expositie Cubism and Abstract Art (1936) bij het Museum of Modern Art in New York. In deze tentoonstelling werden ook werken van onder andere Henri Matisse, Marcel Duchamp en Max Ernst opgenomen.

Ger van Elk (1941 – Amsterdam – 2014)

 Ger van Elk wordt internationaal gezien als een grondlegger van de conceptuele kunst. Met veel humor en relativering tornde hij aan de traditionele scheidslijnen tussen schilderkunst, beeldhouwkunst en fotografie. Van Elk vertrok in elk werk of serie werken vanuit een specifieke gebeurtenis, opvatting of conventie waarbij het betreffende werk – ontstaan in een langdurig en ongrijpbaar proces – een immer onderhoudend en ironisch, maar ook een gelaagd en inventief commentaar daarop vormt. De kunst zelf bleek een onuitputtelijke bron voor parodistisch en soms vilein commentaar. Een voorbeeld is de film ‘Some natural aspects of painting and sculpture’, waar de kunstenaar met ontbloot bovenlijf zit te bibberen en zweten, alleen om de mensheid eigenschappen van schilder- en beeldhouwkunst te demonstreren.

Van Elk werd gefascineerd door de nauwe relatie tussen werkelijkheid en illusie. Een vroeg voorbeeld daarvan is de montage van een foto van een stuk trottoir in een echt trottoir bij de legendarische tentoonstelling ‘When attitudes become form’ in 1969 in Bern, Zwitserland.

Van Elks oeuvre omvat sculptuur, film, fotowerk en schilderijen. Zijn werk is opgenomen in belangrijke museale collecties wereldwijd.

Guido Geelen (1961)

In de jaren negentig doorbrak Guido Geelen met zijn werk tradities in de beeldhouwkunst. Klei werd namelijk lange tijd gezien als een ambachtelijk materiaal, vooral bestemd voor bloempotten of vazen. Binnen de kunst werd het meestal enkel gebruikt als middel voor schetsten of studies. Maar Geelen nam dit robuuste materiaal, en stelde het centraal. Dit paste in een bredere trend toentertijd. Kunstenaars gingen ambachtelijke materialen inzetten in hun praktijk om de verhouding tussen kunst en design te onderzoeken en de autonomie van het kunstwerk ter discussie te stellen. De werken van Geelen refereren vaak aan alledaagse voorwerpen. Door deze op behendige wijze te vervormen, en hun functie te verdraaien, word je als kijker vaak net op het verkeerde been gezet. Neem bijvoorbeeld Dubbele Wasbakken, op het eerste gezicht lijkt het een abstract sculptuur, pas na een tijdje realiseer je je waar je eigenlijk naar kijkt. Zo creëert Geelen constant een spanning tussen het alledaagse object, de weerbarstigheid van het materiaal, de traditie van de kunstgeschiedenis en de hand van de maker.

Bettie van Haaster (1957 – Vogelenzang)

De ingehouden kleuren scheppen een atmosfeer van ruimte en licht in de schilderkunst van Bettie van Haaster. Ze werkt altijd op klein formaat waarin een veelheid van penseelstreken zichtbaar is. Van Haaster schildert nat-in-nat en boetseert haar verfvlakken in, over en tegen elkaar, waardoor even gelaagde als hechte structuren ontstaan. De tonale opbouw van haar composities weerspiegelt een bijzondere belangstelling voor licht, schaduw en tegenlicht. De effecten daarvan worden sterker als dag- of kunstlicht over de geprononceerde verfhuid strijkt. In hun samenspel creëren deze sporen een soort landschap, alsof een uitgestrekt gebied vanaf grote hoogte wordt bezien.

“Schilderen is een woordeloze bezigheid”, aldus Van Haaster. “Tegelijkertijd ben ik altijd op zoek naar woorden die verwoorden wat ik met beeld wil zeggen. Die woorden vind ik bijvoorbeeld in teksten van schrijvers, recensies en interviews.” Haar is opgenomen in museale en particuliere collecties in Nederland.

Nancy Haynes (1947 – Waterbury – New York)

In de traditie van abstractie en monochromie, die teruggaat op Malevich en Mondriaan maakt de Amerikaanse schilder Nancy Haynes sinds de jaren zeventig meditatieve, abstracte schilderijen met een poëtische ondertoon. Zoals vaak bij Haynes’ doeken, en ook bij haar onregelmatig gevormde paneeltjes van hout en leisteen, suggereert de kwaststreek zowel landschappelijke als architecturale elementen. De driedimensionaliteit die ontstaat door het in reliëf aan elkaar monteren van verschillende beeldvlakken levert een subtiel spel van licht en schaduw op. Op geen enkel moment lost de voorstelling op in een eenduidige representatie. De verzadigde kleuren creëren weliswaar de illusie van diepte, maar die wordt gelijktijdig versterkt én tegengesproken door de vorm en materialiteit van het paneel.

Haynes werk is opgenomen in vooraanstaande musea in de Verenigde Staten.

Hiryczuk/Van Oevelen (Avignon, 1977; Steenbergen, 1974)

Sinds 2001 werken Elodie Hiryczuk en Sjoerd van Oevelen samen als artistiek en wetenschappelijk duo. De twee kunstenaars leerden elkaar in de jaren negentig kennen op de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, waar ze hun gedeelde interesse in perspectiefwisselingen ontdekten. In hun werk onderzoeken Hiryczuk en Van Oevelen de blik van de mens op de natuur. Ze hebben hierbij een bijzondere interesse in het grijze gebied tussen ‘natuurlijk’ en ‘kunstmatig.’ Door de hyperrealistische manier waarop Hiryczuk en van Oevelen hun subjecten vastleggen krijgen zij een onwerkelijke kwaliteit. In het werk dat hier getoond wordt, A Girl Making a Model of a Landscape (2005), zien we een jonge vrouw die in haar eigen woning een maquette van een landschap maakt. Is het namaken van een landschap een manier om de natuur te temmen? Of ‘verwildert’ de vrouw juist door het landschap naar de huiselijke sfeer te halen?

Hiryczuk en Van Oevelen hadden in 2005 één van hun eerste groepstentoonstellingen bij Buitenplaats Kasteel Wijlre. Hun werk maakte destijds deel uit van de expositie A guest + a host = a ghost.

Henri Jacobs (Zandoerle, 1957)

Henri Jacobs woont en werkt sinds 1993 in Brussel. Hij studeerde achtereenvolgens aan de kunstacademies van Breda, Rotterdam en Amsterdam. In de jaren tachtig en negentig experimenteerde Jacobs in zijn schilderijen met ruimtelijke constructies en patronen, en verwees hiermee naar de stijl van Henri Matisse en Jasper Johns. Dit is terug te zien in werken als Z.T. (1990), Palais à cinq salles (1990) en Enveloppe (1992), waarvan de eerste hier wordt getoond. Door de jaren heen begon Jacobs het papier boven het doek te verkiezen en ontwikkelde hij een zeer productieve tekenpraktijk. In 2013 publiceerde Idea Books een catalogus met 666 schetsboektekeningen van Jacobs: het resultaat van negen jaar tekenen. Het origineel van één van deze tekeningen, Journaaltekening 293 (2006), is hier op zaal te zien.

Sinds 2013 houdt Jacobs zijn tekeningen niet alleen in zijn schetsboek, maar publiceert hij ze ook op zijn blog. Daarnaast exposeerde hij zijn werk bij het Centraal Museum Utrecht en het Van Abbemuseum. In 2017 deed hij een residentie in Arita, Japan, waar hij zijn tekenkunst met de lokale porseleintraditie combineerde.

Fransje Killaars (Maastricht, 1959)

Fransje Killaars groeide op in Maastricht, maar verliet de stad in 1979 voor de Rijksacademie in Amsterdam. Na haar afstuderen in 1984 ontwikkelde Killaars aanvankelijk een schilderpraktijk waarin felle kleuren een hoofdrol speelden. Tevens werkte ze als assistent voor de Amerikaanse conceptkunstenaar Sol LeWitt, een ervaring die haar eigen praktijk zeer beïnvloedde. In de jaren negentig ging Killaars op werkreis in India, waar ze geïnspireerd raakte door het textielwerk van een lokale weverij. Terug in Nederland begon Killaars zelf grootschalige textielwerken te maken. In 1995 presenteerde ze haar eerste ruimtelijke textielwerk op het centraal station van Maastricht. De interesse in felle kleuren uit haar vroegere oeuvre is ook in haar latere werken tastbaar, waaronder in het sculptuur Z.T. (1996) dat hier getoond wordt. Via haar kleurgebruik wil Killaars de relatie tussen het kunstwerk en diens omgeving onderzoeken. Haar bijna fluorescerende kleurkeuzes ontregelen de blik van de kijker, en beïnvloedden de ruimte waarin het werk zich bevindt.

In 2023 exposeerde Killaars in het Museum Beelden aan Zee de textielinstallatie Leven en Dood ter nagedachtenis aan haar vader, de beeldhouwer Piet Killaars (1922-2015).

Pieter Laurens Mol (Breda, 1946)

In de jaren zestig volgde Pieter Laurens Mol een opleiding tot meubelmaker voordat hij naar de kunstacademie in Breda ging. Zijn praktische kennis van materialen is zichtbaar in zijn sculpturen, waarin verschillende complexe materialen samenkomen. Het werk De Berusting (1983) is bijvoorbeeld een combinatie van hout, keramiek en lood. Ook humor is belangrijk in het werk van Mol. Neem het sculptuur Sssssst (1974), dat een dubbelzinnige betekenis heeft. Het werk verbeeldt zijn eigen titel in ijzer (de zes S-en die aan de grote T hangen), maar maakt ook een grap over de mogelijke luidheid van diens materiaal: ijzer op ijzer. De humor en multimediale benadering van Mol zijn geïnspireerd door het surrealisme. Beide facetten komen ook terug in zijn ‘fotosculpturen’, zoals hij ze zelf noemt, bijvoorbeeld het werk La Fermentation (1987). In zijn sculpturen wil Mol niet de werkelijkheid verbeelden, maar juist benadrukken dat zijn sculpturen buíten de werkelijkheid bestaan. Samen met onder andere Ger van Elk behoort Mol tot de eerste generatie Nederlandse conceptkunstenaars. Zijn werk is over de hele wereld geëxposeerd.

Jan van Munster (Gorinchem, 1939 – Oost-Souburg, 2024)

Jan van Munster was een multimediaal beeldhouwer en ‘energiekunstenaar.’ Als tiener verliet hij zijn geboorteplaats Gorinchem om aan de kunstacademie van Rotterdam te studeren. Na zijn diplomering keerde hij niet terug naar huis, zoals hij zijn vader oorspronkelijk beloofd had, maar leerde hij door aan de kunstacademie van Amsterdam. In de jaren zeventig verruilde hij traditionele sculptuurmaterialen, zoals hout, metaal en glas, voor experimenten met energie: magnetische krachten, geluid en – bovenal – licht. Hij was hierbij geïnteresseerd in de onzichtbare spanning tussen twee contactpunten: de fysische relatie die verschillende objecten met elkaar kunnen aangaan. Sinds de vroege jaren tachtig maakte Van Munster tientallen lichtsculpturen in opdracht van verschillende gemeenten in Nederland en Duitsland. Sommigen daarvan zijn vandaag nog steeds in de open lucht te bewonderen, zoals Grasspriet met veel energie (2004), langs de A12 bij knooppunt Maanderbroek. Het sculptuur Embryo (1964), dat hier op zaal staat, stamt nog uit de vroege sculptuurpraktijk van de kunstenaar.

In 2019 won Van Munster de Deutscher Lichtkunstprijs voor zijn gehele oeuvre. In mei 2024 overleed hij plotseling, enkele weken voor zijn vijfentachtigste verjaardag.

Nicholas Pope (Sydney, 1949)

De Britse kunstenaar Nicholas Pope werd in Australië geboren, maar woont sinds zijn studie aan de Bath Academy of Art (1970-73) in Engeland. In 1980 vertegenwoordigde hij Groot-Brittannië op de Venetië Biënnale. Ook met de Nederlandse kunstwereld heeft Pope al lang een band. In 1979 had hij zijn eerste solotentoonstelling bij Art & Project, een invloedrijke galerie die tot 2001 in Amsterdam gevestigd was. Art & Project speelde een grote rol bij de introductie van conceptkunst in Nederland.

Pope staat bekend om zijn minimalistische sculpturen. Hij maakt graag gebruik van natuurlijke materialen, zoals het hout van Apple Pile (1978), een werk dat ook onderdeel was van zijn presentatie op de Venetië Biënnale. Pope bewerkte het materiaal voor zijn vroege sculpturen het liefst zo min mogelijk. In plaats van zijn materialen te snijden stapelde hij ze op elkaar, of naast elkaar, zoals de stenen in Four Wilderness Stones (1980). Pope behoort tot een traditie van Britse beeldhouwers die een conceptuele benadering van natuurmaterialen hanteren. Andere kunstenaars binnen deze traditie zijn Antony Gormley, Richard Deacon en Tony Cragg.

Peter Struycken (1939 Den Haag

Struycken wordt gezien als een pionier op het gebied van toepassingen van de computer in de beeldende kunst. Hij maakt werk in de traditie van de geometrische abstractie toegesneden op wetmatigheden en systematiek. Struycken onderzoekt enerzijds visueel de relatie tussen kleuren. Anderzijds gebruikt hij algoritmes voor de verandering van plaats van kleur in ruimte en tijd. De snelle ontwikkeling van de digitale technologie geven hem de mogelijkheid steeds complexere programmering te gebruiken voor beelden met een grote visuele directheid. Zijn kunst oogt van geometrisch abstract tot hallucinerend ruimtelijk en levert associaties op met fenomenen uit de natuur door de overeenkomst in visuele variatie.

Het werk van Struycken kent vele verschijningsvormen – schilderijen, tekeningen, bewegend beeld – en vele toepassingen in architectuur, theater en muziek. Struycken ontwierp in 1981 de bekende postzegel met de beeltenis van toenmalig koningin Beatrix, opgebouwd uit talloze puntjes, van gelijke afmeting. Samen met Berend Hendriks geldt hij als grondlegger van de ‘Arnhemse School’: een beweging in de kunst die zich kenmerkt door het integreren van stedenbouw, architectuur en beeldende kunst. Zijn werk is opgenomen in musea in binnen- en buitenland.

Shinkichi Tajiri (1923 – Los Angeles – Baarlo 2009)

Shinkichi Tajiri was kind van Japanse ouders, werd geboren als Amerikaan en nam aan het eind van zijn leven de Nederlandse nationaliteit aan. Het institutioneel racisme in Amerika na WOII jegens Japanners en Japans- Amerikanen maakte dat Tajiri in een zelfverkozen ballingschap ging. In 1948 emigreerde hij naar Europa. Deze ervaringen speelden een cruciale rol in zijn leven en werk. Zijn sculpturen, films, gedichten, foto’s en schilderijen zijn doordrenkt met symbolen en verwijzingen naar zijn Japanse en Amerikaanse identiteit, de breuk met zijn thuisland en zijn ervaringen in de oorlog. Oorlog, onrecht, racisme, migratie, ontheemding en identiteit vormen belangrijke thema’s in Tajiri’s werk.

Het oeuvre van Tajiri is onlosmakelijk verbonden aan belangrijke ontwikkelingen in kunst: het existentialisme in Parijs en CoBrA en Pop art in de jaren zestig in Amsterdam. In 1959, 1964 en 1968 nam hij deel aan Documenta in Kassel en in 1962 vertegenwoordigde hij Nederland op de Biënnale van Venetië. Tajiri was twintig jaar lang als professor verbonden aan de kunstacademie van Berlijn en leerde zijn studenten om met de afstandelijke blik van de antropoloog aan zelfonderzoek te doen. Zijn hele leven bleef hij experimenteren met nieuwe media, technieken, materialen.

Curdin Tones (Tschlin, 1976)

De Zwitserse kunstenaar Curdin Tones verhuisde in de late jaren negentig naar Amsterdam om aan de Gerrit Rietveld Academie te studeren. Tegenwoordig verdeelt Tones zijn tijd over Amsterdam en zijn geboortedorp Tschlin in Zwitserland, waar hij de kunstenaarsresidentie Somalgors74 faciliteert. Het doel van deze residentie is om kunstenaars naar het kleine bergdorpje te brengen en samen met hen iets te organiseren voor de lokale gemeenschap: een workshop, lezing of performance. Zo hoopt Tones zijn geboorteplaats bruisend te houden, en voor de bewoners momenten van verbinding te creëren. Zijn residentie heeft daarmee zowel een creatieve als een sociale functie.

In zijn eigen beeldende werk blijft Tones ook in gesprek met zijn geboorteplaats. Op het fotowerk Tschlin (2005) zien we een kind dat een stapel houtblokken draagt. De twee naamloze sculpturen (2004) tonen ons hout dat respectievelijk gladgeschaafd en vastgetimmerd is. In het werk van Tones zien we het materiaal zowel in bewerkte als onbewerkte vorm, wat de kijker inzage geeft in de reis die de sculpturen hebben afgelegd voordat ze kunstwerken werden.

Sybille Ungers (1960 Duitsland – Ierland)

Sybille Ungers werkt in gemengde techniek: houtskool, olieverf, krijtpotlood pastel, aquarel een gouache. Vanuit een paar eenvoudige geometrische vormen ontwikkelt ze een suggestieve kleurrijke abstractie. Ungers is waarschijnlijk niet meer actief als professioneel kunstenaar.

herman de vries (1931 – Alkmaar)

de vries raakte in de jaren 1960 betrokken bij de Nederlandse Nul-beweging, waarin serialiteit, neutraliteit en herhaling centraal staan. Vanaf 1975 richtte hij zich toenemend op de processen en fenomenen van de natuur.  Volgorde en ordening zijn belangrijke principes binnen zijn oeuvre. Titels als ‘to be all ways to be’, de noemer waarmee de vries in 2015 Nederland vertegenwoordigde op de Biënnale van Venetië, zinspeelt op het idee dat deze zes woorden ook in een andere volgorde kunnen komen te staan. Hier openbaart zich de filosofie van de praktijk van de vries: het ordenen van wat is en daarmee de aandacht willen vestigen op zowel de eenheid als de diversiteit van wat er zich om ons heen bevindt. Zijn doel is de poëzie van de dingen in de dingen centraal te stellen en te tonen. de vries is opgeleid als bioloog en natuuronderzoeker aan de Rijkstuinbouwschool in Hoorn  en was als plantkundige werkzaam voor de Plantenziektekundige Dienst in Wageningen. Werk van de vries bevindt zich in museumcollecties over de hele wereld.



Kerstrondleiding
22.12.2024 — 12:00

Speciale rondleiding in kerstsfeer, verzorgd door hoofd educatie Manon Berns


Nieuwjaarsrondleiding
12.01.2025 — 12:00
Kasteel, Hedge House, Koetshuis

Nieuwjaarsrondleiding door de tentoonstellingen op de buitenplaats door directeur/curator Xander Karskens


Winterprogramma: Peter Struycken
26.01.2025 — 12:00
Kasteel, Hedge House, Tuin

Op zondag 26 januari neemt kunstenaar Peter Struycken je mee langs zijn werken op de buitenplaats en vertelt onder meer over zijn pioniersrol in de toepassingen van de computer in de beeldende kunst.


Winterprogramma: Sandra van den Beuken en Stefan Cools
23.02.2025 — 12:00
Tuin

Ontdek op zondag 23 februari de levendigheid van de slapende wintertuin met landschapsarchitect Sandra van den Beuken en bioloog/kunstenaar Stefan Cools van stichting The Butterfly House. Zij nemen je mee op ontdekkingstocht over de buitenplaats en laten onverwachte kanten van de winterse natuur zien.


Winterprogramma: Zsa-Zsa Eyck
09.02.2025 — 12:00
Kasteel, Hedge House

Zsa-Zsa Eyck deelt op zondag 9 februari persoonlijke verhalen over de verzamelliefde van haar ouders Marlies en Jo Eyck. “Als mijn ouders iets aankochten was het omdat ze er als een blok voor vielen. Omdat het prachtig was, lelijk soms ook, maar vol spanning". Ontdek de Collectie Eyck aan de hand van een persoonlijke blik achter de schermen!


Publieksprogramma rondom Met behoud van karakter: Collectie Marlies & Jo Eyck
24.11.2024 — 12:00
Kasteel, Hedge House, Koetshuis, Tuin, Salon

Publieksprogramma Collectie Eyck
Ontdek de kunst van verzamelen in Zuid-Limburg

Op zondag 24 november 2024 presenteert buitenplaats Kasteel Wijlre een rijk en veelzijdig publieksprogramma rond de tentoonstelling Met behoud van karakter: Collectie Marlies & Jo Eyck. Dit programma biedt bezoekers een unieke kans om de kunstcollectie van Marlies en Jo Eyck te ontdekken in de context waarin deze is opgebouwd: de schitterende buitenplaats aan de rand van Wijlre. Naast rondleidingen en een kinderworkshop zijn er lezingen en gesprekken over de kunst, de verzamelaars en hun bijzondere band met Limburg.


Thierry Oussou – Growing Poetics
01.09.2024 — 04.05.2025
Koetshuis, Tuin

In en om het Koetshuis is de solotentoonstelling Growing Poetics van kunstenaar Thierry Oussou te zien. Met nieuw en recent werk, waaronder schilderijen, sculpturen en installaties.


Elspeth Diederix – Angelica fields
13.03.2024 — 25.08.2024
Hedge House

Elspeth Diederix presenteert in het Hedge House Angelica fields - een nieuwe, monumentale installatie gebaseerd op fotografisch onderzoek naar de flora op en rond buitenplaats Kasteel Wijlre.


Lou-Lou van Staaveren – Tuun
13.03.2024 — 25.08.2024
Koetshuis

Presentatie van recent werk van Lou-Lou van Staaveren (NL, 1990), fotograaf en oprichter/redacteur van kunst-en-tuinierentijdschrift Pleasant Place.


Gert Robijns – Re___gio Lijn 18
13.03.2024 — 25.08.2024
Koetshuis

Tentoonstelling met recent werk van Gert Robijns (BE, 1972) rond zijn Reset Mobile-project: een verplaatsbare installatie waarmee de kunstenaar het landschap van verschillende regio's in kaart brengt.


Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis
25.08.2024 — 12:00
Hedge House, Koetshuis

Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis


Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis
27.10.2024 — 12:00
Hedge House, Koetshuis

Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis


VOLGEBOEKT Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis
29.09.2024 — 12:00
Hedge House, Koetshuis

Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis


SEEK THERMAL
26.03.2023 — 14:00
Hedge House

 

 


Elements 2024: De Tuin als Wereld
16.06.2024 — 11:00-17:00
Hedge House, Koetshuis, Tuin, Salon

In het kader van het Euregionale culturele samenwerkingsprogramma Elements organiseert buitenplaats Kasteel Wijlre op zondag 16 juni een publieksprogramma onder de noemer De Tuin als Wereld. Er worden die dag rondleidingen door tentoonstellingen en tuinen georganiseerd, er zijn familieworkshops en er is een lezingenprogramma.

 

 


Lezing Norbert Peeters en nagesprek met Elspeth Diederix
16.06.2024 — 14:00 - 16:00
Salon

In het kader van de huidige tentoonstellingen, waarin onderwerpen als de relatie tussen mens en natuur en de impact van de mens op biodiversiteit een rol spelen, presenteert buitenplaats Kasteel Wijlre op zondag 16 juni een lezingenmiddag met botanisch filosoof Norbert Peeters, en beeldend kunstenaar Elspeth Diederix.

 


Wandkleden van Nathalie Brans in Kamer Eyck
21.09.2022 — 08.01.2023
Salon

In Kamer Eyck van het Koetshuis zijn twee wandkleden van Nathalie Brans te bezichtigen.


Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis
07.04.2024 — 12:00
Hedge House, Koetshuis

Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis


Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis
05.05.2024 — 12:00
Hedge House, Koetshuis

Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis


Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis
30.06.2024 — 12:00
Hedge House, Koetshuis

Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis


Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis
16.06.2024 — 12:00-13:00
Hedge House, Koetshuis

Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis


Tuinactiviteit voor het hele gezin: Maak je eigen bloemenpers!
16.06.2024 — 11:00-13:00
Hedge House, Koetshuis, Tuin

Tuinactiviteit: Maak je eigen bloemenpers!


Vakantie-activiteit voor 9+ (en het hele gezin): Maak je eigen bloemenpers!
01.05.2024 — 11:00-14:00
Hedge House, Koetshuis, Tuin

Vakantie-activiteit voor 9+ (en het hele gezin): Maak je eigen bloemenpers!


Spark Birds & the Loneliness of Species
14.05.2023 — 03.12.2023
Hedge House

Buitenplaats Kasteel Wijlre toont vanaf 14 mei 2023 de tentoonstelling Spark Birds & the Loneliness of Species in en om haar tentoonstellingsruimte Hedge House. In de tentoonstelling wordt werk van twaalf (inter)nationale kunstenaars bij elkaar gebracht.

 


Martin Brandsma – Dit is de grens
06.09.2023 — 03.12.2023
Koetshuis

Van 6 september - 3 december 2023 is in het Koetshuis een tentoonstelling met werk van Martin Brandsma (NL ,1972) te zien. Dit is de grens bevat nieuw en recent werk van de gedragsbioloog/kunstenaar rond de thema's 'gedrag' en 'grens'.


10 leaves – Milah van Zuilen
13.04.2022 — 19.06.2022
Koetshuis, Tuin

Tuinroute en tentoonstelling

In de tuinroute ‘10 leaves’ geeft Milah van Zuilen (1998) de bezoeker een nieuw perspectief op de Kasteeltuin en haar historische bomen. Naast deze route presenteert zij de resultaten van haar artistieke onderzoek en veldwerk op de buitenplaats in een tentoonstelling in het Koetshuis. Hier laat zij ook werk zien dat zij tijdens de pandemie in haar atelier in de bossen van Tsjechië heeft gemaakt.

Milah van Zuilen studeerde aan de Willem de Kooning Academie en de Universiteit van Wageningen. In 2021 won zij de Ron Mandos Young Blood Award. Zij combineert ecologisch veldwerk met haar kunstenaarschap en is geïntrigeerd door de tegenstelling tussen de complexiteit van de natuur en de drang van de mens naar ordening en classificering. ‘10 leaves’ is haar eerste tentoonstelling in Nederland.


Instaprondleiding ‘Spark Birds & the Loneliness of Species’
26.11.2023 — 12:00-13:00
Hedge House
Zondag 26 november om 12:00 uur geeft directeur en samensteller van de tentoonstelling Xander Karskens een rondleiding door ‘Spark Birds & the Loneliness of Species’.
De rondleiding duurt ca. 45 minuten en is gratis toegankelijk met een geldig entreebewijs voor de tentoonstelling.
Mail info@kasteelwijlre.nl als je wilt deelnemen.

Spirit of Kindergarten
05.06.2021 — 13.07.2021
Hedge House, Tuin

Wegens de watersnoodramp keert de tentoonstelling 'Spirit of Kindergarten' niet meer terug naar het Hedge House.

Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteerde in 2021 in het kunstpaviljoen Hedge House, de internationale groepstentoonstelling 'Spirit of Kindergarten' over de relatie tussen het gedachtegoed van de Duitse opvoedkundige Friedrich Fröbel (1782-1852) en hedendaagse kunst en architectuur. Op speelse wijze verbindt de expositie het werk van de hedendaagse kunstenaars Francis Alÿs, Belen Uriel, Michel François, Otto Berchem, Eva Rothschild, David Renggli, Irma Cohen, Yonatan Vinitsky en Erwin Wurm met prominente vertegenwoordigers van het Minimalisme als Ad Dekkers, Bob Bonies en Donald Judd en de architecten Frank Lloyd Wright en Herman Hertzberger.


Artist talk met Martin Brandsma, Tijs Goldschmidt en Lieneke Hulshof
15.10.2023 — 14:00
Koetshuis

Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert op zondagmiddag 15 oktober een artist talk rond de tentoonstelling van Martin Brandsma. Een gesprek met de kunstenaar, gedragsbioloog en auteur Tijs Goldschmidt en auteur, curator en moderator Lieneke Hulshof.


GREY MATTERS
05.06.2021 — 07.11.2021
Koetshuis

Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteerde de solotentoonstelling van beeldend kunstenaar Oscar Lourens (1973). ‘GREY MATTERS’ toont Lourens’ fascinatie voor verzamelingen waarin afmetingen, volume, schaal, vorm, kleur en ruimte centraal staan.


Kinderworkshop in de vakantie
23.08.2023 — 10:00-12:00
Koetshuis, Tuin

Kinderworkshop tijdens zomervakantie

Kunstenaar Daniel Godínez Nivón wandelde veel in de tuin van de buitenplaats. Hij was op zoek naar bomen met een speciale betekenis. Omdat ze heel oud zijn en daarom veel ‘gezien’ hebben of omdat ze bijzondere bladeren hebben. Daarna legde hij een papier op de stam van de boom en wreef er met houtskool overheen. Eerst gaan we samen in de tentoonstelling Windbloom zijn tekeningen bekijken. Daarna ga je op de buitenplaats op zoek naar een bijzondere boom om er met houtskool en papier een afdruk van te maken.

Wanneer: Woensdag 23 augustus van 10-12 uur

Kosten: 2,50 euro inclusief appelsap van eigen boomgaard en iets lekkers

Aanmelden: m.berns@kasteelwijlre.nl


Rondleiding met Xander Karskens – directeur
27.08.2023 — 12:00
Hedge House, Koetshuis, Tuin
Verdieping: sluit je aan bij de rondleidingen
Wat kunnen we van vogels leren over actuele onderwerpen als migratie en identiteit? Dat kun je ontdekken tijdens een van de rondleidingen bij de tentoonstellingen Spark Birds & the Loneliness of Species en Windbloom.

Op zondag 27 augustus kun je aansluiten bij de rondleiding door Xander Karskens (directeur en curator van de tentoonstellingen).

Deelname is gratis op vertoon van een geldig entreebewijs. Reserveer snel, want er is plek voor een beperkt aantal deelnemers via info@kasteelwijlre.nl.

Wanneer: 27 augustus, start rondleiding om 12:00 uur
Duur: ca. 45 minuten


Rondleiding GREY MATTERS
17.10.2021 — volgeboekt
Koetshuis

Kunstenaar Oscar Lourens leidt u rond door zijn solotentoonstelling GREY MATTERS en vertelt over zijn fascinatie voor verzamelingen waarin afmetingen, volume, schaal, vorm, kleur en ruimte centraal staan.


RE___GIO – een project van Anneke Eussen en Gert Robijns
03.09.2023 — 12:00
Tuin

RE___GIO is een project van Anneke Eussen (NL) en Gert Robijns (BE), waarin ze aan beide kanten van de Maas op tal van plekken op zoek gaan naar kenmerkende aspecten van het landschap. Hoe is het landschap de afgelopen eeuw veranderd onder invloed van de mens? Hoe werken actuele vragen rond klimaatverandering, intensieve landbouw of toerisme in op het landschap, en wat kunnen we doen om tot een nieuw ecologisch bewustzijn te geraken?


Bezichtiging eetkamer Kasteel (september)
03.09.2023 — 11.00 - 17.00 uur
Kasteel

Ieder eerste zondag van de maand, gedurende het openstellingsseizoen, is de eetkamer geopend voor publiek.


Daniel Godínez Nivón – Windbloom
14.05.2023 — 27.08.2023
Koetshuis

Van 17 mei - 27 augustus 2023 zal in het Koetshuis een tentoonstelling met werk van Daniel Godínez Nivón (MX, 1985) te zien zijn.


Koorwandeling met Lingua e Musica
09.07.2023 — 14:00
Hedge House, Tuin

Koorwandeling over de buitenplaats

Het Maastrichtse koor Lingua e Musica neemt je mee voor een muzikale wandeling langs bijzondere plekken van de buitenplaats, onder het thema 'Huiswaarts'.

LET OP: bij slecht weer verhuist het programma naar binnen!


Familierondleiding
25.06.2023 — 12:00
Hedge House, Koetshuis, Tuin
Verdieping: sluit je aan bij de rondleidingen
Wat kunnen we van vogels leren? Dat kun je ontdekken tijdens een van de rondleidingen bij de tentoonstellingen Spark Birds & the Loneliness of Species en Windbloom.

Op zondag 25 juni is er een familierondleiding door de tentoonstelling Spark Birds & the Loneliness of Species. Door middel van een See-Think-Wonder gesprek is dit leuk voor jong en oud! Met Manon Berns (hoofd presentatie & educatie).

Deelname is gratis op vertoon van een geldig entreebewijs. Reserveer snel, want er is plek voor een beperkt aantal deelnemers via info@kasteelwijlre.nl.

Wanneer: 25 juni, start rondleiding om 12:00 uur
Duur: ca. 45 minuten


Vogelexcursie
18.06.2023 — 14:00
Hedge House

Vogelexcursie rond buitenplaats Kasteel Wijlre, door een ervaren IVN-vogelgids. Ontdek de vogels van het Heuvelland!


Workshop: Bouw mee aan de tentoonstelling Plantiarchy
31.05.2023 — 14:00 - 17:00 uur
Koetshuis

Ken je iemand die minder mobiel is of een afstand tot de maatschappij heeft en het leuk zou vinden om de buitenplaats te leren kennen? Kom samen naar de workshop ‘Bouw mee aan de tentoonstelling Plantiarchy’. Jong & oud, iedereen is welkom.


Klaas Kloosterboer – Act between sliding doors
05.03.2020 — 01.11.2020
Hedge House

‘Het kunstenaarschap is mensen meenemen op het avontuur, of zelf een avontuur hebben en dan hopen dat anderen volgen’ Klaas Kloosterboer.

Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert een solotentoonstelling van beeldend kunstenaar Klaas Kloosterboer (1959) in het kunstpaviljoen Hedge House. De tentoonstelling bestrijkt een werkperiode van dertig jaar kunstenaarschap.


Aether – Giuseppe Licari
13.07.2022 — 05.05.2023
Koetshuis

Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert een solotentoonstelling van beeldend kunstenaar Giuseppe Licari (1980, Italië).

De tentoonstelling is te zien van 13 juli 2022 tot en met 5 mei 2023.


Boekpresentatie en vogelwandeling
28.05.2023 — 15:00
Koetshuis

Kunstenaar Daniel Godínez Nivón liet zich voor zijn tentoonstelling Windbloom onder andere inspireren door de dromen van vogels en nodigt ons uit voor een reis langs fictieve planten- en bloemensoorten. Speciaal voor Windbloom maakte de kunstenaar een publicatie, in samenwerking met Manifold Books en Good Neighbour.


Chaim van Luit & Jo Eyck – Conversations #2
05.03.2020 — 01.11.2020
Koetshuis

In deze tweede editie van het meerjarenprogramma Conversations toont buitenplaats Kasteel Wijlre een solotentoonstelling van beeldend kunstenaar Chaim van Luit (1985, Heerlen). In deze tentoonstelling staat de dialoog tussen Chaim van Luit en Jo Eyck (1929, Heerlen), kunstverzamelaar en grondlegger van de buitenplaats, centraal.


Conversations #1 Esther Janssen – Miriam Gossing & Lina Sieckmann
16.07.2017 — 12.11.2017
Koetshuis

Conversations #1 is de eerste editie van een meerjarenprogramma in het Koetshuis van buitenplaats Kasteel Wijlre, waarin telkens twee tot drie kunstenaars, filmmakers, architecten en/of ontwerpers worden getoond die geboren en getogen zijn in de Euregio en die zich ieder in een andere fase van hun kunstenaarschap bevinden.

Conversations #1 toont het werk van filmmakers Miriam Gossing (Siegburg (DE), 1988) & Lina Sieckmann (Engelskirchen (DE), 1988) en beeldend kunstenaar Esther Janssen (Maastricht, 1976).


Cut, Split & Eat – Gordon Matta-Clark (1943-1978)
12.03.2017 — 02.07.2017
Hedge House, Koetshuis

Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteerde een uniek project over één van de grootste avant-garde legendes uit de ‘jaren 70 van de vorige eeuw: Gordon Matta-Clark.

Het project toonde in het hedendaagse kunstpaviljoen Hedge House een bijzondere selectie van veelal niet eerder getoonde collages, persoonlijke objecten, foto’s, tekeningen en videowerken. Tegelijkertijd vond in het historische Koetshuis een reconstructie plaats van zijn culinaire project FOOD (SoHo, New York (1971-1974)), inclusief maandelijkse diners en lezingen.


Giuseppe Penone – Giardino Eyck
05.03.2020 — 01.11.2020
Salon

In het bos van de tuin van Kasteel Wijlre bevinden zich twee permanente kunstwerken van Giuseppe Penone (1947, Garessio, IT): Pathway Tree en Bronze Tree (1997). Deze presentatie in de zaal van het Koetshuis toont de originele ontwerpen, mallen, fotografie en drukwerk over de realisatie van het kunstwerk.


Kamer Eijck
20.03.2016 — 02.07.2017
Koetshuis

Een bijzondere permanente toevoeging aan de presentatieruimtes van buitenplaats Kasteel Wijlre is de Kamer Eijck.


Finissage met Marja Bloem en Flor Bex
30.06.2017 — 17:30
Koetshuis

Ter gelegenheid van de afsluiting van Cut, Split & Eat organiseerden wij een feestelijke finissage. Tijdens deze finissage spraken wij met Marja Bloem (voormalig conservator Stedelijk Museum Amsterdam) over de relatie tussen kunst en eten in het werk van Gordon Matta-Clark en zijn tijdgenoten, en ging Flor Bex in een vraaggesprek in op de samenwerking met Gordon Matta-Clark voor het project Office Baroque. Tijdens de finissage werden in de geest van het culinair artistieke project FOOD, dat Carol Goodden samen met Gordon Matta-Clark tussen 1971 en 1973 leidde in New York, verschillende kleine gerechtjes en drankjes geserveerd.


Kalenders Baer Cornet
16.07.2017 — 12.11.2017
Koetshuis

In de Salon van het Koetshuis wordt tot en met 12 november een selectie getoond van de kalenders van grafisch ontwerper Baer Cornet die hij tussen 1978 en 2000 voor Verfindustrie Jac Eyck ontwierp. De ontwerpen van Baer Cornet kenmerken zich door het gebruik van de basiskleuren rood, geel, blauw en wit en het beperkt aantal schreefloze letters zoals de Monotype Grotesque, de Frutiger, de Futura en de Gill.


Zomerprogramma: rondleidingen
16.07.2020 — 06.08.2020
Hedge House, Koetshuis, Tuin, Salon

Kunstenaars Klaas Kloosterboer en Chaim van Luit geven deze zomer allebei een rondleiding door hun solotentoonstellingen op de buitenplaats.

 


Dinerlezing Gordon Matta-Clark met Carol Goodden
19.05.2017 — 17:30
Koetshuis

Op 19 mei 2017 vertelde Carol Goodden (voormalig danseres Trisha Brown Dance Company, mede-initiatiefnemer FOOD, kunstenaar en partner van Gordon Matta-Clark) over haar artistieke samenwerking met Gordon Matta-Clark. Zij deelde in een gesprek met kunstverzamelaar Harold Berg haar herinneringen aan het culinaire project FOOD en het werken en leven met Gordon Matta-Clark. Dit gesprek vindt plaats tijdens een driegangendiner. De dinerlezing vond plaats in het Koetshuis waar een reconstructie van het culinaire en artistiek project FOOD werd getoond met bijhorende documentatie en documentaires.


Lezing Carol Goodden bij de Van Eyck
18.05.2017 — 20:00

Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert tot en met 2 juli de tentoonstelling Cut, Split & Eat over één van de grootste avant-garde legendes uit de jaren ’70: Gordon Matta-Clark (1943-1978). In het kader van dit project organiseerde de buitenplaats in samenwerking met de Van Eyck (Maastricht) op 18 mei een programma met Carol Goodden (voormalig danseres Trisha Brown Dance Company, kunstenaar en voormalig partner van Gordon Matta-Clark).


What About a Garden
10.04.2016 — 30.10.2016
Hedge House, Koetshuis, Tuin

De tentoonstelling What About a Garden onderzocht de betekenis die de tuin heeft in ons denken en handelen. Een tuin kan prachtig zijn; ze kan troosten, kalmeren en ontspannen. Maar zij kan ook ontregelen en provoceren. In deze spanning tussen groei en verval, bewust en onbewust, stilstand en leven onthult de tuin conflict; een strijd die aanwezig is in ieder zijn leven en geest.


Family Tree – Hedendaagse Chinese kunst uit de collectie Sigg
10.07.2016 — 30.10.2016
Hedge House

Met de tentoonstelling Family Tree – Hedendaagse Chinese kunst uit de collectie Sigg werd voor het eerst Chinese kunst in de context van buitenplaats Kasteel Wijlre getoond.


Kim Zwarts – Compositions Trouvées
24.03.2016 — 03.07.2016
Hedge House

In het kader van het artist-in-residence programma van het Brusselse centrum voor hedendaagse fotografie Contretype deed de Maastrichtse fotograaf Kim Zwarts (1955) in het najaar van 2014 onderzoek naar de genius loci van het peristylium van het Brusselse Palais de Justice. De 53 foto’s die daarvan het resultaat vormen, werden in het Hedge House gepresenteerd in een dialoog met een selectie van 14 monumentale afdrukken uit het langlopende Amerika-project US.0916, waaraan Zwarts van 2009 tot 2016 heeft gewerkt.


Stephen Wilks – Bottle River (Vessels)
10.09.2015 — 15.11.2015
Hedge House

In deze monumentale installatie van Stephen Wilks werd de balans tussen natuur, de mensheid en ons leefmilieu weerspiegeld.


TruCost Super-M-Art
27.09.2015 — 15.11.2015
Koetshuis

Op de begane grond van het Koetshuis presenteerden buitenplaats Kasteel Wijlre in samenwerking met de Plastic Soup Foundation de installatie TruCost Super-M-Art van kunstenaarsduo Dirty Beach. Deze installatie vormde tevens het decor voor een educatieprogramma. De ‘TruCost Super-M-Art’ toonde op confronterende wijze welk afval er uit ons water wordt gehaald. Op het eerste gezicht een supermarkt als alle andere.


P. Struycken – Kleur: Weelde en Veranderlijkheid
10.03.2019 — 10.11.2019
Kasteel, Hedge House, Koetshuis, Tuin, Salon

Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert een 3D schildering van het kunstpaviljoen Hedge House en een solotentoonstelling in het Koetshuis van beeldend kunstenaar Peter Struycken (Den Haag, 1939).

Ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van beeldend kunstenaar Peter Struycken presenteert buitenplaats Kasteel Wijlre het unieke project P. Struycken – Kleur: Weelde en Veranderlijkheid.

Het project toont een 3D geïntegreerd kleurwerk als transformatie van het Hedge House. Tegelijkertijd is er een overzichtstentoonstelling van Struyckens dynamische kleurruimten in het Koetshuis te zien.

P. Struycken (Den Haag, 1939) is een pionier van de digitale kunst. Reeds sinds 1968 gebruikt hij de computer in het ontwerpproces van zijn werk. Struycken onderzoekt kleur al vanaf zijn vroege kunstenaarschap. Gefascineerd door de complexiteit van kleur in de voor iedereen zichtbare alledaagse wereld bekijkt hij haar zonder vooropgezette waarde en wijdt hij zich in zijn kunstwerken aan het bestuderen van haar grenzeloze afwisseling, samenhang en veranderlijkheid.
Vanaf zijn eerste experimenten met een computergestuurde kleurentelevisie speelt het concept kleurruimte in het werk van Struycken een beeldbepalende rol. Deze kleurruimtes vormen tevens het uitgangspunt voor de transitie van het Hedge House en de overzichtstentoonstelling.


Ričardas Vaitiekūnas
26.03.2015 — 28.06.2015
Hedge House

Deze solotentoonstelling van de Litouwse schilder Ričardas Vaitiekūnas werd gemaakt door gastconservator Kestutis Šapoka en bevatte schilderijen uit verschillende periodes van zijn bewogen kunstenaarscarrière. Vaitiekūnas (1940) woont en werkt in Vilnius.


Kamer Eyck: Jo en Marlies Eyck & P. Struycken
01.07.2019 — 10.11.2019
Koetshuis

In de salon van het Koetshuis, Kamer Eyck, zijn wisselende presentaties te zien die een bijzonder beeld geven van de artistieke visie van kunstverzamelaars Jo en Marlies Eyck als grondleggers van buitenplaats Kasteel Wijlre. Ter gelegenheid van de tentoonstelling van Peter Struycken, hebben Jo en Marlies Eyck een selectie gemaakt met werk en documentatie uit hun persoonlijke archief.


The Mystic Gardener
11.09.2014 — 02.11.2014
Hedge House

De tien kunstenaars in ‘The Mystic Gardener’ zijn doordrongen van de wereld maar verkennen, schijnbaar stoïcijns, de ondoorgrondelijke aard van kunst en van hun eigen werk in dialoog met de natuur.

 


Ad Dekkers 1938-1974
17.03.2014 — 29.06.2014
Hedge House

De tentoonstelling Ad Dekkers (1938-1974) markeert de grote betrokkenheid van het echtpaar Jo en Marlies Eijck met de kunstenaar Ad Dekkers wiens werken het hart van hun collectie vormden. Ad Dekkers bouwde in een relatief korte periode, van halverwege de jaren zestig tot en met 1974, een belangwekkend en invloedrijk oeuvre op van reliëfs, sculpturen en tekeningen, waarin de beeldmiddelen (kleur, vorm, lijn) tot hun essentie terug gebracht werden.


(T)HERE
29.08.2013 — 27.10.2013
Hedge House

(T)HERE werd samengesteld door gastconservator Ko van Dun op basis van de collectie van het verzamelaarscollectief Art21, aangevuld met bruiklenen uit de collectie G+W en de collectie van het Bonnefantenmuseum (verworven uit de collectie Jo en Marlies Eyck). De tentoonstelling (T)HERE ging over een wereld die steeds complexer en gelaagd wordt. Beelden van ver weg en dichtbij, reëel of virtueel, gedacht en gezien. De tentoonstelling bracht kunstenaars samen die getuigen van een sterke betrokkenheid bij de wereld van nu. Op zoek naar nieuwe samenhangen en met de verbeelding als gereedschap, proberen ze dieper door te dringen in een complexe werkelijkheid.


Far from the Madding Crowd
25.04.2013 — 14.07.2013
Hedge House

Far from the Madding Crowd was een tentoonstelling over de paradoxale momenten van isolement en uitsluiting te midden van de menigte.


Special Nederlandse Dansdagen: Peter Struycken & dans
03.10.2019 — 06.10.2019
Hedge House, Koetshuis

Buitenplaats Kasteel Wijlre transformeert van 3 tot en met 6 oktober tijdens de Nederlandse Dansdagen tot een Dansmuseum. Met onder meer een masterclass door Karin Post voor dansprofessionals, en -amateurs van alle leeftijden en een presentatie van de dansregistraties van voorstellingen waarvoor beeldend kunstenaar P. Struycken de toneelbeelden ontwierp, wordt de bijzondere relatie tussen het werk van Struycken en de dans gevierd.

 


A Battle for Narrative
30.08.2012 — 28.10.2012
Hedge House

A Battle for Narrative


Traces
05.07.2018 — 18.11.2018
Hedge House, Koetshuis, Tuin, Salon

Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert in samenwerking met Lismore Castle Arts (Ierland) de internationale groepstentoonstelling Traces over de relatie tussen kunst en natuur met werk van 10 hedendaagse kunstenaars. Hun werk is vervlochten met kunstwerken uit de (voormalige) collectie van Jo en Marlies Eijck. Traces is te zien in het Hedge House, het Koetshuis en de Tuin.

Met: Jean-Marc Bustamante – Alan Butler – Ger van Elk – Anne-Charlotte Finel – Michel François – Noémie Goudal – Martin Healy – Siobhán Hapaska - Tony Matelli – Giuseppe Penone – Diana Scherer – Thomas Trum – Sanne Vaassen – Michael John Whelan.


Tim Eitel: Resident
08.03.2018 — 10.06.2018
Hedge House

Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert de eerste solotentoonstelling in Nederland van beeldend kunstenaar Tim Eitel (1971, Leonberg (DE)). Tim Eitel heeft in de afgelopen vijftien jaar een nieuwe impuls gegeven aan de schilderkunst in de hedendaagse kunstwereld.


je marche, j’ouvre une porte, je ferme une porte
08.03.2018 — 10.06.2018
Koetshuis

"Wat is het brein, anders dan een immense en natuurlijke palimpsest? Mijn brein is een palimpsest en die van u ook, lezer. Ontelbare lagen van ideeën, beelden en gevoelens zijn beurtelings op uw brein gevallen, zo zacht als licht".

Vanuit dit denkbeeld van Charles Baudelaire is een tentoonstelling samengesteld in het Koetshuis van buitenplaats Kasteel Wijlre. In de aaneengeschakelde ruimten zijn werken opgesteld van een tiental internationale kunstenaars. Kenmerkend is het complexe karakter, de ingetogen stijl en de manier waarop ieder van hen de eigen discipline overstijgt en verhalen bij zich draagt.

Met: Eylem Aladogan, Katinka Bock, Daniel Gustav Cramer, Aurélien Froment, Navid Nuur, Takashi Kawashima, Roman Ondák, Dominique Petitgand, Francisco Tropa, Clemens von Wedemeyer


Colouring – Guido Geelen
16.07.2017 — 12.11.2017
Hedge House, Tuin

De tentoonstelling Colouring bestaat uit een uniek overzicht van een serie van twintig bokalen die beeldhouwer Guido Geelen (1961, Thorn) gedurende zijn artistieke loopbaan heeft gemaakt.

Guido Geelen geeft sinds de jaren ‘80 een nieuw elan aan de Nederlandse keramiek. Jo en Marlies Eijck, grondleggers van buitenplaats Kasteel Wijlre, kochten in 1988 de eerste bokaal van Geelen. Dit werk in rode gebakken klei, vormde het startpunt voor de serie die in het Hedge House wordt gepresenteerd. Speciaal voor de tentoonstelling maakte Guido Geelen vier nieuwe bokalen.

Als weerspiegeling van de tentoonstelling in het Hedge House is buiten in het bos van de buitenplaats een monumentale installatie te zien.