Instaprondleiding voor jong en oud, door de tentoonstellingen van Elspeth Diederix, Lou-Lou van Staaveren en Gert Robijns, door onze directeur en curator van de tentoonstellingen Xander Karskens. Deelname is gratis met een geldig toegangsbewijs. Reserveren via info@kasteelwijlre.nl
Na de watersnoodramp van juli 2021, waarbij de buitenplaats overstroomde en het Hedge House zwaar beschadigd raakte, heropent het gerenoveerde kunstpaviljoen met de tentoonstelling Trouble wandering (to eternity), samengesteld door onze nieuwe directeur Xander Karskens.
De tentoonstelling is te zien van 21 september 2022 tot en met 5 mei 2023.
Publieksprogramma Collectie Eyck
Ontdek de kunst van verzamelen in Zuid-Limburg
Op zondag 24 november 2024 presenteert buitenplaats Kasteel Wijlre een rijk en veelzijdig publieksprogramma rond de tentoonstelling Met behoud van karakter: Collectie Marlies & Jo Eyck. Dit programma biedt bezoekers een unieke kans om de kunstcollectie van Marlies en Jo Eyck te ontdekken in de context waarin deze is opgebouwd: de schitterende buitenplaats aan de rand van Wijlre. Naast rondleidingen en een kinderworkshop zijn er lezingen en gesprekken over de kunst, de verzamelaars en hun bijzondere band met Limburg.
Elspeth Diederix presenteert in het Hedge House Angelica fields - een nieuwe, monumentale installatie gebaseerd op fotografisch onderzoek naar de flora op en rond buitenplaats Kasteel Wijlre.
Presentatie van recent werk van Lou-Lou van Staaveren (NL, 1990), fotograaf en oprichter/redacteur van kunst-en-tuinierentijdschrift Pleasant Place.
Tentoonstelling met recent werk van Gert Robijns (BE, 1972) rond zijn Reset Mobile-project: een verplaatsbare installatie waarmee de kunstenaar het landschap van verschillende regio's in kaart brengt.
Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis
Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis
Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis
In het kader van het Euregionale culturele samenwerkingsprogramma Elements organiseert buitenplaats Kasteel Wijlre op zondag 16 juni een publieksprogramma onder de noemer De Tuin als Wereld. Er worden die dag rondleidingen door tentoonstellingen en tuinen georganiseerd, er zijn familieworkshops en er is een lezingenprogramma.
In het kader van de huidige tentoonstellingen, waarin onderwerpen als de relatie tussen mens en natuur en de impact van de mens op biodiversiteit een rol spelen, presenteert buitenplaats Kasteel Wijlre op zondag 16 juni een lezingenmiddag met botanisch filosoof Norbert Peeters, en beeldend kunstenaar Elspeth Diederix.
In Kamer Eyck van het Koetshuis zijn twee wandkleden van Nathalie Brans te bezichtigen.
Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis
Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis
Rondleiding door de tentoonstellingen in het Hedge House en Koetshuis
Tuinactiviteit: Maak je eigen bloemenpers!
Vakantie-activiteit voor 9+ (en het hele gezin): Maak je eigen bloemenpers!
Buitenplaats Kasteel Wijlre toont vanaf 14 mei 2023 de tentoonstelling Spark Birds & the Loneliness of Species in en om haar tentoonstellingsruimte Hedge House. In de tentoonstelling wordt werk van twaalf (inter)nationale kunstenaars bij elkaar gebracht.
Tuinroute en tentoonstelling
In de tuinroute ‘10 leaves’ geeft Milah van Zuilen (1998) de bezoeker een nieuw perspectief op de Kasteeltuin en haar historische bomen. Naast deze route presenteert zij de resultaten van haar artistieke onderzoek en veldwerk op de buitenplaats in een tentoonstelling in het Koetshuis. Hier laat zij ook werk zien dat zij tijdens de pandemie in haar atelier in de bossen van Tsjechië heeft gemaakt.
Milah van Zuilen studeerde aan de Willem de Kooning Academie en de Universiteit van Wageningen. In 2021 won zij de Ron Mandos Young Blood Award. Zij combineert ecologisch veldwerk met haar kunstenaarschap en is geïntrigeerd door de tegenstelling tussen de complexiteit van de natuur en de drang van de mens naar ordening en classificering. ‘10 leaves’ is haar eerste tentoonstelling in Nederland.
Van 6 september - 3 december 2023 is in het Koetshuis een tentoonstelling met werk van Martin Brandsma (NL ,1972) te zien. Dit is de grens bevat nieuw en recent werk van de gedragsbioloog/kunstenaar rond de thema's 'gedrag' en 'grens'.
Wegens de watersnoodramp keert de tentoonstelling 'Spirit of Kindergarten' niet meer terug naar het Hedge House.
Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteerde in 2021 in het kunstpaviljoen Hedge House, de internationale groepstentoonstelling 'Spirit of Kindergarten' over de relatie tussen het gedachtegoed van de Duitse opvoedkundige Friedrich Fröbel (1782-1852) en hedendaagse kunst en architectuur. Op speelse wijze verbindt de expositie het werk van de hedendaagse kunstenaars Francis Alÿs, Belen Uriel, Michel François, Otto Berchem, Eva Rothschild, David Renggli, Irma Cohen, Yonatan Vinitsky en Erwin Wurm met prominente vertegenwoordigers van het Minimalisme als Ad Dekkers, Bob Bonies en Donald Judd en de architecten Frank Lloyd Wright en Herman Hertzberger.
Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert op zondagmiddag 15 oktober een artist talk rond de tentoonstelling van Martin Brandsma. Een gesprek met de kunstenaar, gedragsbioloog en auteur Tijs Goldschmidt en auteur, curator en moderator Lieneke Hulshof.
|
Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteerde de solotentoonstelling van beeldend kunstenaar Oscar Lourens (1973). ‘GREY MATTERS’ toont Lourens’ fascinatie voor verzamelingen waarin afmetingen, volume, schaal, vorm, kleur en ruimte centraal staan.
|
|
Kunstenaar Oscar Lourens leidt u rond door zijn solotentoonstelling GREY MATTERS en vertelt over zijn fascinatie voor verzamelingen waarin afmetingen, volume, schaal, vorm, kleur en ruimte centraal staan.
RE___GIO is een project van Anneke Eussen (NL) en Gert Robijns (BE), waarin ze aan beide kanten van de Maas op tal van plekken op zoek gaan naar kenmerkende aspecten van het landschap. Hoe is het landschap de afgelopen eeuw veranderd onder invloed van de mens? Hoe werken actuele vragen rond klimaatverandering, intensieve landbouw of toerisme in op het landschap, en wat kunnen we doen om tot een nieuw ecologisch bewustzijn te geraken?
Ieder eerste zondag van de maand, gedurende het openstellingsseizoen, is de eetkamer geopend voor publiek.
Van 17 mei - 27 augustus 2023 zal in het Koetshuis een tentoonstelling met werk van Daniel Godínez Nivón (MX, 1985) te zien zijn.
Koorwandeling over de buitenplaats
Het Maastrichtse koor Lingua e Musica neemt je mee voor een muzikale wandeling langs bijzondere plekken van de buitenplaats, onder het thema 'Huiswaarts'.
LET OP: bij slecht weer verhuist het programma naar binnen!
|
|
Vogelexcursie rond buitenplaats Kasteel Wijlre, door een ervaren IVN-vogelgids. Ontdek de vogels van het Heuvelland!
Ken je iemand die minder mobiel is of een afstand tot de maatschappij heeft en het leuk zou vinden om de buitenplaats te leren kennen? Kom samen naar de workshop ‘Bouw mee aan de tentoonstelling Plantiarchy’. Jong & oud, iedereen is welkom.
Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert een solotentoonstelling van beeldend kunstenaar Giuseppe Licari (1980, Italië).
De tentoonstelling is te zien van 13 juli 2022 tot en met 5 mei 2023.
‘Het kunstenaarschap is mensen meenemen op het avontuur, of zelf een avontuur hebben en dan hopen dat anderen volgen’ Klaas Kloosterboer.
Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert een solotentoonstelling van beeldend kunstenaar Klaas Kloosterboer (1959) in het kunstpaviljoen Hedge House. De tentoonstelling bestrijkt een werkperiode van dertig jaar kunstenaarschap.
Kunstenaar Daniel Godínez Nivón liet zich voor zijn tentoonstelling Windbloom onder andere inspireren door de dromen van vogels en nodigt ons uit voor een reis langs fictieve planten- en bloemensoorten. Speciaal voor Windbloom maakte de kunstenaar een publicatie, in samenwerking met Manifold Books en Good Neighbour.
In deze tweede editie van het meerjarenprogramma Conversations toont buitenplaats Kasteel Wijlre een solotentoonstelling van beeldend kunstenaar Chaim van Luit (1985, Heerlen). In deze tentoonstelling staat de dialoog tussen Chaim van Luit en Jo Eyck (1929, Heerlen), kunstverzamelaar en grondlegger van de buitenplaats, centraal.
Conversations #1 is de eerste editie van een meerjarenprogramma in het Koetshuis van buitenplaats Kasteel Wijlre, waarin telkens twee tot drie kunstenaars, filmmakers, architecten en/of ontwerpers worden getoond die geboren en getogen zijn in de Euregio en die zich ieder in een andere fase van hun kunstenaarschap bevinden.
Conversations #1 toont het werk van filmmakers Miriam Gossing (Siegburg (DE), 1988) & Lina Sieckmann (Engelskirchen (DE), 1988) en beeldend kunstenaar Esther Janssen (Maastricht, 1976).
Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteerde een uniek project over één van de grootste avant-garde legendes uit de ‘jaren 70 van de vorige eeuw: Gordon Matta-Clark.
Het project toonde in het hedendaagse kunstpaviljoen Hedge House een bijzondere selectie van veelal niet eerder getoonde collages, persoonlijke objecten, foto’s, tekeningen en videowerken. Tegelijkertijd vond in het historische Koetshuis een reconstructie plaats van zijn culinaire project FOOD (SoHo, New York (1971-1974)), inclusief maandelijkse diners en lezingen.
In het bos van de tuin van Kasteel Wijlre bevinden zich twee permanente kunstwerken van Giuseppe Penone (1947, Garessio, IT): Pathway Tree en Bronze Tree (1997). Deze presentatie in de zaal van het Koetshuis toont de originele ontwerpen, mallen, fotografie en drukwerk over de realisatie van het kunstwerk.
Een bijzondere permanente toevoeging aan de presentatieruimtes van buitenplaats Kasteel Wijlre is de Kamer Eijck.
Ter gelegenheid van de afsluiting van Cut, Split & Eat organiseerden wij een feestelijke finissage. Tijdens deze finissage spraken wij met Marja Bloem (voormalig conservator Stedelijk Museum Amsterdam) over de relatie tussen kunst en eten in het werk van Gordon Matta-Clark en zijn tijdgenoten, en ging Flor Bex in een vraaggesprek in op de samenwerking met Gordon Matta-Clark voor het project Office Baroque. Tijdens de finissage werden in de geest van het culinair artistieke project FOOD, dat Carol Goodden samen met Gordon Matta-Clark tussen 1971 en 1973 leidde in New York, verschillende kleine gerechtjes en drankjes geserveerd.
In de Salon van het Koetshuis wordt tot en met 12 november een selectie getoond van de kalenders van grafisch ontwerper Baer Cornet die hij tussen 1978 en 2000 voor Verfindustrie Jac Eyck ontwierp. De ontwerpen van Baer Cornet kenmerken zich door het gebruik van de basiskleuren rood, geel, blauw en wit en het beperkt aantal schreefloze letters zoals de Monotype Grotesque, de Frutiger, de Futura en de Gill.
Kunstenaars Klaas Kloosterboer en Chaim van Luit geven deze zomer allebei een rondleiding door hun solotentoonstellingen op de buitenplaats.
Op 19 mei 2017 vertelde Carol Goodden (voormalig danseres Trisha Brown Dance Company, mede-initiatiefnemer FOOD, kunstenaar en partner van Gordon Matta-Clark) over haar artistieke samenwerking met Gordon Matta-Clark. Zij deelde in een gesprek met kunstverzamelaar Harold Berg haar herinneringen aan het culinaire project FOOD en het werken en leven met Gordon Matta-Clark. Dit gesprek vindt plaats tijdens een driegangendiner. De dinerlezing vond plaats in het Koetshuis waar een reconstructie van het culinaire en artistiek project FOOD werd getoond met bijhorende documentatie en documentaires.
Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert tot en met 2 juli de tentoonstelling Cut, Split & Eat over één van de grootste avant-garde legendes uit de jaren ’70: Gordon Matta-Clark (1943-1978). In het kader van dit project organiseerde de buitenplaats in samenwerking met de Van Eyck (Maastricht) op 18 mei een programma met Carol Goodden (voormalig danseres Trisha Brown Dance Company, kunstenaar en voormalig partner van Gordon Matta-Clark).
De tentoonstelling What About a Garden onderzocht de betekenis die de tuin heeft in ons denken en handelen. Een tuin kan prachtig zijn; ze kan troosten, kalmeren en ontspannen. Maar zij kan ook ontregelen en provoceren. In deze spanning tussen groei en verval, bewust en onbewust, stilstand en leven onthult de tuin conflict; een strijd die aanwezig is in ieder zijn leven en geest.
Met de tentoonstelling Family Tree – Hedendaagse Chinese kunst uit de collectie Sigg werd voor het eerst Chinese kunst in de context van buitenplaats Kasteel Wijlre getoond.
In het kader van het artist-in-residence programma van het Brusselse centrum voor hedendaagse fotografie Contretype deed de Maastrichtse fotograaf Kim Zwarts (1955) in het najaar van 2014 onderzoek naar de genius loci van het peristylium van het Brusselse Palais de Justice. De 53 foto’s die daarvan het resultaat vormen, werden in het Hedge House gepresenteerd in een dialoog met een selectie van 14 monumentale afdrukken uit het langlopende Amerika-project US.0916, waaraan Zwarts van 2009 tot 2016 heeft gewerkt.
In deze monumentale installatie van Stephen Wilks werd de balans tussen natuur, de mensheid en ons leefmilieu weerspiegeld.
Op de begane grond van het Koetshuis presenteerden buitenplaats Kasteel Wijlre in samenwerking met de Plastic Soup Foundation de installatie TruCost Super-M-Art van kunstenaarsduo Dirty Beach. Deze installatie vormde tevens het decor voor een educatieprogramma. De ‘TruCost Super-M-Art’ toonde op confronterende wijze welk afval er uit ons water wordt gehaald. Op het eerste gezicht een supermarkt als alle andere.
Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert een 3D schildering van het kunstpaviljoen Hedge House en een solotentoonstelling in het Koetshuis van beeldend kunstenaar Peter Struycken (Den Haag, 1939).
Ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van beeldend kunstenaar Peter Struycken presenteert buitenplaats Kasteel Wijlre het unieke project P. Struycken – Kleur: Weelde en Veranderlijkheid.
Het project toont een 3D geïntegreerd kleurwerk als transformatie van het Hedge House. Tegelijkertijd is er een overzichtstentoonstelling van Struyckens dynamische kleurruimten in het Koetshuis te zien.
P. Struycken (Den Haag, 1939) is een pionier van de digitale kunst. Reeds sinds 1968 gebruikt hij de computer in het ontwerpproces van zijn werk. Struycken onderzoekt kleur al vanaf zijn vroege kunstenaarschap. Gefascineerd door de complexiteit van kleur in de voor iedereen zichtbare alledaagse wereld bekijkt hij haar zonder vooropgezette waarde en wijdt hij zich in zijn kunstwerken aan het bestuderen van haar grenzeloze afwisseling, samenhang en veranderlijkheid.
Vanaf zijn eerste experimenten met een computergestuurde kleurentelevisie speelt het concept kleurruimte in het werk van Struycken een beeldbepalende rol. Deze kleurruimtes vormen tevens het uitgangspunt voor de transitie van het Hedge House en de overzichtstentoonstelling.
Deze solotentoonstelling van de Litouwse schilder Ričardas Vaitiekūnas werd gemaakt door gastconservator Kestutis Šapoka en bevatte schilderijen uit verschillende periodes van zijn bewogen kunstenaarscarrière. Vaitiekūnas (1940) woont en werkt in Vilnius.
In de salon van het Koetshuis, Kamer Eyck, zijn wisselende presentaties te zien die een bijzonder beeld geven van de artistieke visie van kunstverzamelaars Jo en Marlies Eyck als grondleggers van buitenplaats Kasteel Wijlre. Ter gelegenheid van de tentoonstelling van Peter Struycken, hebben Jo en Marlies Eyck een selectie gemaakt met werk en documentatie uit hun persoonlijke archief.
De tien kunstenaars in ‘The Mystic Gardener’ zijn doordrongen van de wereld maar verkennen, schijnbaar stoïcijns, de ondoorgrondelijke aard van kunst en van hun eigen werk in dialoog met de natuur.
De tentoonstelling Ad Dekkers (1938-1974) markeert de grote betrokkenheid van het echtpaar Jo en Marlies Eijck met de kunstenaar Ad Dekkers wiens werken het hart van hun collectie vormden. Ad Dekkers bouwde in een relatief korte periode, van halverwege de jaren zestig tot en met 1974, een belangwekkend en invloedrijk oeuvre op van reliëfs, sculpturen en tekeningen, waarin de beeldmiddelen (kleur, vorm, lijn) tot hun essentie terug gebracht werden.
(T)HERE werd samengesteld door gastconservator Ko van Dun op basis van de collectie van het verzamelaarscollectief Art21, aangevuld met bruiklenen uit de collectie G+W en de collectie van het Bonnefantenmuseum (verworven uit de collectie Jo en Marlies Eyck). De tentoonstelling (T)HERE ging over een wereld die steeds complexer en gelaagd wordt. Beelden van ver weg en dichtbij, reëel of virtueel, gedacht en gezien. De tentoonstelling bracht kunstenaars samen die getuigen van een sterke betrokkenheid bij de wereld van nu. Op zoek naar nieuwe samenhangen en met de verbeelding als gereedschap, proberen ze dieper door te dringen in een complexe werkelijkheid.
Far from the Madding Crowd was een tentoonstelling over de paradoxale momenten van isolement en uitsluiting te midden van de menigte.
Buitenplaats Kasteel Wijlre transformeert van 3 tot en met 6 oktober tijdens de Nederlandse Dansdagen tot een Dansmuseum. Met onder meer een masterclass door Karin Post voor dansprofessionals, en -amateurs van alle leeftijden en een presentatie van de dansregistraties van voorstellingen waarvoor beeldend kunstenaar P. Struycken de toneelbeelden ontwierp, wordt de bijzondere relatie tussen het werk van Struycken en de dans gevierd.
A Battle for Narrative
Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert in samenwerking met Lismore Castle Arts (Ierland) de internationale groepstentoonstelling Traces over de relatie tussen kunst en natuur met werk van 10 hedendaagse kunstenaars. Hun werk is vervlochten met kunstwerken uit de (voormalige) collectie van Jo en Marlies Eijck. Traces is te zien in het Hedge House, het Koetshuis en de Tuin.
Met: Jean-Marc Bustamante – Alan Butler – Ger van Elk – Anne-Charlotte Finel – Michel François – Noémie Goudal – Martin Healy – Siobhán Hapaska - Tony Matelli – Giuseppe Penone – Diana Scherer – Thomas Trum – Sanne Vaassen – Michael John Whelan.
Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert de eerste solotentoonstelling in Nederland van beeldend kunstenaar Tim Eitel (1971, Leonberg (DE)). Tim Eitel heeft in de afgelopen vijftien jaar een nieuwe impuls gegeven aan de schilderkunst in de hedendaagse kunstwereld.
"Wat is het brein, anders dan een immense en natuurlijke palimpsest? Mijn brein is een palimpsest en die van u ook, lezer. Ontelbare lagen van ideeën, beelden en gevoelens zijn beurtelings op uw brein gevallen, zo zacht als licht".
Vanuit dit denkbeeld van Charles Baudelaire is een tentoonstelling samengesteld in het Koetshuis van buitenplaats Kasteel Wijlre. In de aaneengeschakelde ruimten zijn werken opgesteld van een tiental internationale kunstenaars. Kenmerkend is het complexe karakter, de ingetogen stijl en de manier waarop ieder van hen de eigen discipline overstijgt en verhalen bij zich draagt.
Met: Eylem Aladogan, Katinka Bock, Daniel Gustav Cramer, Aurélien Froment, Navid Nuur, Takashi Kawashima, Roman Ondák, Dominique Petitgand, Francisco Tropa, Clemens von Wedemeyer
De tentoonstelling Colouring bestaat uit een uniek overzicht van een serie van twintig bokalen die beeldhouwer Guido Geelen (1961, Thorn) gedurende zijn artistieke loopbaan heeft gemaakt.
Guido Geelen geeft sinds de jaren ‘80 een nieuw elan aan de Nederlandse keramiek. Jo en Marlies Eijck, grondleggers van buitenplaats Kasteel Wijlre, kochten in 1988 de eerste bokaal van Geelen. Dit werk in rode gebakken klei, vormde het startpunt voor de serie die in het Hedge House wordt gepresenteerd. Speciaal voor de tentoonstelling maakte Guido Geelen vier nieuwe bokalen.
Als weerspiegeling van de tentoonstelling in het Hedge House is buiten in het bos van de buitenplaats een monumentale installatie te zien.