In het najaar van 2024 organiseren buitenplaats Kasteel Wijlre en Bonnefanten gezamenlijk een uitputtend overzicht van de Collectie Marlies & Jo Eyck. Deze belangwekkende collectie hedendaagse kunst werd in 2012 met ondersteuning van de Provincie Limburg aan het museum overgedragen. De collectie is in de loop van een halve eeuw bijeengebracht door het echtpaar, dat sinds 1980 in Wijlre in het kasteel op het landgoed woonde, en de buitenplaats in die decennia ontwikkelde tot wat het vandaag de dag is: een ‘Gesamtkunstwerk’ van architectuur, natuur en hedendaagse kunst. Het is voor het eerst sinds de verwerving van de collectie door het Bonnefanten dat de collectie in zijn volle omvang wordt tentoongesteld. ‘Met behoud van karakter’ is een eerbetoon aan onderscheidend particulier verzamelaarschap.
‘Met behoud van karakter’ omvat ruim 140 werken van 60 kunstenaars; hiervan zijn in Wijlre ongeveer 25 werken te zien. Bijzonder aan de tentoonstelling in Wijlre is dat de kunst wordt gepresenteerd in de context waarin ze oorspronkelijk verzameld is: het landgoed met het kasteel-woonhuis en zijn tuinen dat door het echtpaar tot Gesamtkunstwerk werd ontwikkeld. De relatie tussen kunst en natuur, die in onderdelen van de verzameling een nadrukkelijke rol speelt, komt in de presentatie in Wijlre op vanzelfsprekende wijze tot uitdrukking. Ook vinden kunstwerken van onder anderen Ad Dekkers en Peter Struycken, die door het echtpaar Eyck in de diepte zijn verzameld, in Wijlre vruchtbare context door de aanwezigheid van permanente, monumentale werken van deze kunstenaars op het terrein.
‘Zo hebben Marlies en Jo Eyck in een leven van gepassioneerd vormgeven van hun woonomgeving en van even gepassioneerd moderne kunst verzamelen, een geheel gecreëerd dat veel meer is dan de som der delen. Oude en moderne architectuur, wilde en getemde natuur, serene abstractie en met emotie geladen figuratie, alles is hecht met elkaar verbonden en vertoont zich aan de vele bezoekers als een soort ‘gesamtkunstwerk’.
Carel Blotkamp: ‘De collectie Eyck: nu en in de toekomst’, Bulletin Vereniging Rembrandt, 2009.Te zien in Bonnefanten
Te zien in Bonnefanten
Vanaf 21 september is ‘Met behoud van karakter: Collectie Marlies & Jo Eyck’ opgesteld in drie clusters verspreid over tien zalen in het Bonnefanten. De eerste twee zalen tonen een groep abstracte sculpturen uit de jaren 1980 en een uitgebreide reeks werken van één kunstenaar: de ‘computerpionier’ Peter Struycken. Daarna geven vijf zalen een beeld van de toenemende veelvormigheid van de collectie vanaf de jaren 1990 met o.a. werken van Carel Visser, Ger van Elk en Guido Geelen. Maar ook Luc Tuymans, Marlene Dumas, Keith Edmier, Jaroslaw Fliciński en Fons Haagmans. De laatste drie zalen, waaronder de monumentale kopzaal, zijn gewijd aan de geometrisch-abstracte werken uit de jaren 1960 en 1970. De schilderijen en werken op papier zijn van internationale allure. Marlies en Jo Eyck vestigden hiermee hun naam in de kunstwereld.
In het voorjaar van 2025 zal een publicatie verschijnen over de Collectie Marlies en Jo Eyck.