Pinhole camera’s
In de zomer van 2020 hing Nathalie Brans (1968, Maastricht) op verschillende plekken in de tuin van buitenplaats Kasteel Wijlre blikken op. Deze blikken waren door middel van een of meer piepkleine gaatjes, ter grootte van een speldenprik, getransformeerd tot pinhole camera’s (gaatjescamera’s). In de blikken bevond zich een vel fotopapier. De blikken waren lichtdicht afgesloten, zodat het gaatje als een lens fungeert en de omgeving wordt geprojecteerd op het fotopapier.
Nathalie Brans richtte de blikken met de gaatjes naar de zon. Op zonnige dagen brandde de zon een spoor in het papier. Meerdere dagen zon betekende meerdere sporen op het papier. Hoe langer de camera’s bleven hangen, des te meer sporen de zon op het papier achterliet. Normaal gesproken bevatten de ‘camera’s' 1 pinhole maar de kunstenaar heeft ze bij wijze van experiment voorzien van meerdere gaatjes.
Solargraphy
Solargraphy of Solarigraphy is een techniek om de baan van de zon vast te leggen op fotopapier. Gedurende het jaar komt de zon hoger aan de hemel tot aan 21 juni, daarna zakt de zon weer, tot ze het laagste punt bereikt op 21 december. Met behulp van Solargraphy wordt dit zichtbaar gemaakt.
Nathalie Brans is al jaren gefascineerd door de zon, maan en sterren. Ze spelen een rol in haar boeken, installaties, werken van papier en textiel en fotografie met behulp van een telescoop. In Solargraphy komt haar belangstelling voor natuurkunde, sterrenkunde en fotografie samen. ‘Wat me bijzonder aanspreekt is de eenvoudige doe-het-zelf methode en de vervreemdende beelden die het kan opleveren. Iets wordt zichtbaar gemaakt, wat wij normaal niet op die manier waarnemen.’
Van camera naar wandkleed
Het project heeft veel interessante beelden opgeleverd. Beelden waarop als het ware de omgeving op een geabstraheerde manier vast is gelegd. Sommige camera’s hebben drie weken in de tuin gehangen, andere enkele maanden. ‘Het openen van de camera’s is telkens een heel spannend moment: immers pas dan wordt zichtbaar wat er is vastgelegd.’
Inmiddels zijn alle camera’s weggehaald en heeft Nathalie Brans de beelden verwerkt en gescand tot digitale bestanden. ‘Digitale beelden vind ik niet interessant: ze missen materialiteit en tactiliteit. Vandaar dat het project zich heeft uitgebreid en ik een aantal beelden tot prenten heb verwerkt en van (tot nu toe twee) wandkleden heb gemaakt.’ De wandkleden zijn geweven in TextielMuseum Tilburg.
De wandkleden zijn tot en met 8 januari 2023 te zien in Kamer Eyck van buitenplaats Kasteel Wijlre.