Buitenplaats
Kasteel Wijlre
Estate
Heden Toekomst Verleden
Cut, Split & Eat – Gordon Matta-Clark (1943-1978) 12.03.2017 — 02.07.2017
Hedge House, Koetshuis

Gordon Matta-Clark, opgeleid als architect aan Cornell University en zoon van de beroemde Chileense surrealistische kunstenaar Robert Matta, wordt gezien als één van de belangrijkste Amerikaanse avant-garde kunstenaars van de jaren ’70. Hij was niet geïnteresseerd in het creëren van traditionele bouwwerken, sculpturen of schilderijen. Zijn werk is een kritiek op de gangbare conventies binnen de architectuur en de beeldende kunst en stelt sociale en stedenbouwkundige vraagstukken aan de orde. Als zogenaamde ‘Anarchitect’ was hij nieuwsgierig naar nieuwe ruimtelijke dimensies en verbond dit aan veelal maatschappelijke vraagstukken en politieke kwesties.

Gordon Matta-Clark is het meest bekend vanwege zijn spectaculaire Cuttings en Splittings in de publieke ruimte waarbij hij geometrische vormen uit muren, vloeren en plafonds van leegstaande en vervallen gebouwen sneed en volledige woningen in tweeën zaagde. Voorafgaand aan deze architecturale interventies deed Gordon Matta-Clark uitgebreid onderzoek. De voorstudies bestaan uit tekeningen en collages van karton, papier en fotografie en zijn door hun specifieke vorm op zichzelf staande objecten. De realisatie van zijn Cuttings en Splittings legde hij samen met bevriende kunstenaars vast op film en foto en waren het decor voor performances en (dans)voorstellingen.

Minder bekend zijn de tekeningen van Gordon Matta-Clark die hij gedurende zijn korte maar zeer productieve leven maakte. Hij heeft talloze schetsboeken nagelaten die veelal pas na zijn dood zijn ontdekt.

Naast zijn werk met een meer architecturale dimensie, ontwikkelde Gordon Matta-Clark projecten met een sociaal karakter zoals de oprichting van het restaurant FOOD voor de artistieke en arme gemeenschap in SoHo (New York). Hij ontwikkelde zich tot één van de spilfiguren van de kunstenaars-scene van de jaren ’70 in New York en nodigde in FOOD kunstenaars als John Cage en Robert Rauschenberg uit om maaltijden te bereiden. Een reconstructie van dit project met bijhorende documentatie werd gepresenteerd in het Koetshuis van buitenplaats Kasteel Wijlre.

Lees hier de recensies in de NRC (****) en in Archined.


Kamer Eijck
20.03.2016 — 02.07.2017
Koetshuis

Een bijzondere permanente toevoeging aan de presentatieruimtes van buitenplaats Kasteel Wijlre is de Kamer Eijck.


Finissage met Marja Bloem en Flor Bex
30.06.2017 — 17:30
Koetshuis

Ter gelegenheid van de afsluiting van Cut, Split & Eat organiseerden wij een feestelijke finissage. Tijdens deze finissage spraken wij met Marja Bloem (voormalig conservator Stedelijk Museum Amsterdam) over de relatie tussen kunst en eten in het werk van Gordon Matta-Clark en zijn tijdgenoten, en ging Flor Bex in een vraaggesprek in op de samenwerking met Gordon Matta-Clark voor het project Office Baroque. Tijdens de finissage werden in de geest van het culinair artistieke project FOOD, dat Carol Goodden samen met Gordon Matta-Clark tussen 1971 en 1973 leidde in New York, verschillende kleine gerechtjes en drankjes geserveerd.


Dinerlezing Gordon Matta-Clark met Carol Goodden
19.05.2017 — 17:30
Koetshuis

Op 19 mei 2017 vertelde Carol Goodden (voormalig danseres Trisha Brown Dance Company, mede-initiatiefnemer FOOD, kunstenaar en partner van Gordon Matta-Clark) over haar artistieke samenwerking met Gordon Matta-Clark. Zij deelde in een gesprek met kunstverzamelaar Harold Berg haar herinneringen aan het culinaire project FOOD en het werken en leven met Gordon Matta-Clark. Dit gesprek vindt plaats tijdens een driegangendiner. De dinerlezing vond plaats in het Koetshuis waar een reconstructie van het culinaire en artistiek project FOOD werd getoond met bijhorende documentatie en documentaires.


Lezing Carol Goodden bij de Van Eyck
18.05.2017 — 20:00

Buitenplaats Kasteel Wijlre presenteert tot en met 2 juli de tentoonstelling Cut, Split & Eat over één van de grootste avant-garde legendes uit de jaren ’70: Gordon Matta-Clark (1943-1978). In het kader van dit project organiseerde de buitenplaats in samenwerking met de Van Eyck (Maastricht) op 18 mei een programma met Carol Goodden (voormalig danseres Trisha Brown Dance Company, kunstenaar en voormalig partner van Gordon Matta-Clark).


What About a Garden
10.04.2016 — 30.10.2016
Hedge House, Koetshuis, Tuin

De tentoonstelling What About a Garden onderzocht de betekenis die de tuin heeft in ons denken en handelen. Een tuin kan prachtig zijn; ze kan troosten, kalmeren en ontspannen. Maar zij kan ook ontregelen en provoceren. In deze spanning tussen groei en verval, bewust en onbewust, stilstand en leven onthult de tuin conflict; een strijd die aanwezig is in ieder zijn leven en geest.


Family Tree – Hedendaagse Chinese kunst uit de collectie Sigg
10.07.2016 — 30.10.2016
Hedge House

Met de tentoonstelling Family Tree – Hedendaagse Chinese kunst uit de collectie Sigg werd voor het eerst Chinese kunst in de context van buitenplaats Kasteel Wijlre getoond.


Kim Zwarts – Compositions Trouvées
24.03.2016 — 03.07.2016
Hedge House

In het kader van het artist-in-residence programma van het Brusselse centrum voor hedendaagse fotografie Contretype deed de Maastrichtse fotograaf Kim Zwarts (1955) in het najaar van 2014 onderzoek naar de genius loci van het peristylium van het Brusselse Palais de Justice. De 53 foto’s die daarvan het resultaat vormen, werden in het Hedge House gepresenteerd in een dialoog met een selectie van 14 monumentale afdrukken uit het langlopende Amerika-project US.0916, waaraan Zwarts van 2009 tot 2016 heeft gewerkt.


Stephen Wilks – Bottle River (Vessels)
10.09.2015 — 15.11.2015
Hedge House

In deze monumentale installatie van Stephen Wilks werd de balans tussen natuur, de mensheid en ons leefmilieu weerspiegeld.


TruCost Super-M-Art
27.09.2015 — 15.11.2015
Koetshuis

Op de begane grond van het Koetshuis presenteerden buitenplaats Kasteel Wijlre in samenwerking met de Plastic Soup Foundation de installatie TruCost Super-M-Art van kunstenaarsduo Dirty Beach. Deze installatie vormde tevens het decor voor een educatieprogramma. De ‘TruCost Super-M-Art’ toonde op confronterende wijze welk afval er uit ons water wordt gehaald. Op het eerste gezicht een supermarkt als alle andere.


Ričardas Vaitiekūnas
26.03.2015 — 28.06.2015
Hedge House

Deze solotentoonstelling van de Litouwse schilder Ričardas Vaitiekūnas werd gemaakt door gastconservator Kestutis Šapoka en bevatte schilderijen uit verschillende periodes van zijn bewogen kunstenaarscarrière. Vaitiekūnas (1940) woont en werkt in Vilnius.


The Mystic Gardener
11.09.2014 — 02.11.2014
Hedge House

De tien kunstenaars in ‘The Mystic Gardener’ zijn doordrongen van de wereld maar verkennen, schijnbaar stoïcijns, de ondoorgrondelijke aard van kunst en van hun eigen werk in dialoog met de natuur.

 


Ad Dekkers 1938-1974
17.03.2014 — 29.06.2014
Hedge House

De tentoonstelling Ad Dekkers (1938-1974) markeert de grote betrokkenheid van het echtpaar Jo en Marlies Eijck met de kunstenaar Ad Dekkers wiens werken het hart van hun collectie vormden. Ad Dekkers bouwde in een relatief korte periode, van halverwege de jaren zestig tot en met 1974, een belangwekkend en invloedrijk oeuvre op van reliëfs, sculpturen en tekeningen, waarin de beeldmiddelen (kleur, vorm, lijn) tot hun essentie terug gebracht werden.


(T)HERE
29.08.2013 — 27.10.2013
Hedge House

(T)HERE werd samengesteld door gastconservator Ko van Dun op basis van de collectie van het verzamelaarscollectief Art21, aangevuld met bruiklenen uit de collectie G+W en de collectie van het Bonnefantenmuseum (verworven uit de collectie Jo en Marlies Eyck). De tentoonstelling (T)HERE ging over een wereld die steeds complexer en gelaagd wordt. Beelden van ver weg en dichtbij, reëel of virtueel, gedacht en gezien. De tentoonstelling bracht kunstenaars samen die getuigen van een sterke betrokkenheid bij de wereld van nu. Op zoek naar nieuwe samenhangen en met de verbeelding als gereedschap, proberen ze dieper door te dringen in een complexe werkelijkheid.


Far from the Madding Crowd
25.04.2013 — 14.07.2013
Hedge House

Far from the Madding Crowd was een tentoonstelling over de paradoxale momenten van isolement en uitsluiting te midden van de menigte.